Anitas blåa blogg

Alla inlägg under juni 2011

Av Anita - 20 juni 2011 21:48

Hej vännerna!
Anna köpte en fin present till mej för att hon fick låna bilen till Halmstad i lördags. Inte hade hon behövt det. Jag är ju hennes mamma och självklart kunde jag låna ut Crabban gratis till henne. Men... jag ska erkänna att glädjen var stor när paketet öppnades.

En smörkniv i serien Njutjärn av min favvokille näst efter Peter. c",)

Ja, ni ser vem det är va? Ernst. Barfota killen Ernst som är himla bra på det mesta. Vilken rolig grej, en smörkniv i gjutjärn som förståss kallas Njutjärn

när Ernst är med och designar.

Inte nog med denna härliga present, hon hade en till.

En liten ministekpanna. Så söööööt! Idéerna pluppade upp i huvet meddetsamma. Tänk, vad kul att servera vitlöksfrästa räkor portionsvis i sådana.  Man får varsin liten stekpanna att äta ur till förrätt. Hm, får nog börja samla på små gulliga stekpannor.

Vi har lite roligt med just Skeppshultsbutiken. Förr när vi hyrde stuga i Halmstad (varje sommar i ca 10 år) ville jag alltid stanna till där, för att

köpa nåt i gjutjärn. Förresten så hade de fina saker som inte var i gjutjärn också. Efter några år tyckte Peter att det kunde vara nog med alla gjutjärnspannor och grytor som vi samlat på oss. Så han försökte planera våra bilresor när butiken var stängd. Det gick ibland. Men inte alltid. Vi har lite interna skämt om Skeppshult.

Så när Anna köpte presenter till mej på Skeppshult var det med glimten i ögat.

Och stor kärlek. Kurr. Tack käraste!

Kram till er alla från ensomärgladattErnstkommerpåTVsnart

Av Anita - 19 juni 2011 22:45

Hej vännerna!
Några dagars paus och nu har jag lust att blogga igen. En vecka går fort. Speciellt om den innehåller mycket roligheter. Det har vår gjort.

Det började i söndags em/kväll med att ett gäng tog motorcyklarna till Stalpets Café i Aneby. God fika i härlig miljö. Och underbar mc åkning på vackra vägar och i skönt väder.

I tisdags tog jag, Peter, Martin och Ami en bilutflykt. Första anhalten var Bergs Slussar. En glad överraskning var att golfbanan blivit så fin med blommor och fina planteringar. Välgjort och fantastikt vackert.

Därnere ser du en röd byggnad. Det är ny gästhamnsservice. Vad bra!

Efter stopp och godisinköp hos Cloetta i Ljungsbro körde vi till Söderköping.  Hungriga som vi var sökte vi upp första bästa matställe. Precis vid kanalen. Äkta itaienska pizzor hade de. Mums, vad gott!

Är den här värd 160 kr? Vitlök, 12 räkor, 3 soltorkade tomater, 2 körsbärstomater, en näve ruccola. Urp. Dyrt som attan. Men god.

Smultronstället               Vy från Ramberget           Minsta restaurangen

Glass blev det förståss på Smultronstället. Men bara en bägare med 1-2 kulor.

Svårt att välja på alla härliga smaker. Vi körde vidare till Stegeborg, tittade på båtarna, tog linfärjan över och styrde kosan hemåt. En härlig dag tillsammans. De här ställena har vi besökt med vår båt. Det är lite annorlunda än att besöka dem land vägen.

I onsdags kväll var det dags för mc åk igen. Lite svalt var det allt. Fick ta på ett extra lager kläder. Vi åkte till Vadstena Nostalgiafton. Den pågår onsdagskvällar hela sommaren. I onsdags var det härlig 60-tals livemusik. Rätt så mycket folk. Vi hade med eget fika och picnicfilt. :o) Kul, för vi är 4 par på samma gata som åker motorcykel. Alla var med denna kväll.

Jag avbröt min semester för att ställa upp och jobba torsdag och fredag. Helt okej för vi bytte pass. Är ledig tors-sön i veckan som kommer. Jättebra.

Igår, lördag, hade vi en underbar dag. Vad tror ni vi åkte på? c",) Just det. Motorcykel. Det blev en utflykt med färja över till Torpön i Sommen. Ljuvligt vackert. Vi åt middag där på restaurangen vid färjelägret. Solen tittade fram emellanåt. Faktiskt så klarade vi vår lilla tripp utan en regndroppe. Härligt!

Spättan Anita. Blå och inte så allvarlig som jag ser ut. :o)

Vi avslutade vår dag med en glass i Gränna hamn. Och när vi varit hemma en stund kom regnet. Ösregnet som aldrig slutade. Jodå, det gjorde det. Ikväll. Tror jag. Här har regnat oavbrutet hela dagen idag. Det har blivit innemys med hela familjen. Anna och lilla Lina har varit här hos oss. Mys. Vi lagade underbar mat:

• Underbar tomatsoppa gjord på färska tomater som jag rostade i ugn tillsammans med scharlottenlök, vitlök och olivolja. Efter rostningen fick de puttra i grönsaksbuljong. Mixade till en slät soppa. Salt och peppar. En klick creme fraiche på toppen. Mumma!
  • Ratatouille. Första gången jag lagade det och mycket gott. Lång koktid men det var det värt. Åt det på Gotland med lammspett och då bestämde jag mej för att pröva och laga det själv. Det blir fler gånger. Helt klart.
  • Örtspäckad fläskfilé. Jag använde den goda lamm- och fläskköttskryddan som köptes på Gotland. Krusmyntagårdens. Tog i färsk timjan och salvia från vår lilla kryddträdgård. Gott gott.
  • Om nu middagen var kalorisnål så var inte desserten det. c",) Oj oj oj, hemmagjord glass på ägg, socker, grädde och nötkräm. Grovhackad mjölkchoklad med nougat i. Nocciola är min och Martins favorit när det gäller Italiensk glass. Hurra, nu kan vi göra själva. Vi behöver inte åka till Italien eller Kroatien för äta den mumsiga glassen. Den här var nästan lika god.
  • Anna bakade Bregott kakor. Barndomens favoritkakor. Mums.

Käre tid, vad jag skriver. Hi hi, en veckas bloggpaus kan vara förödande. Det finns ingen hejd på allt jag vill skriva om. Men nu slutar jag. Tror minsann inte att ni orkar med mer. Välkomna imorgon om ni är sugna på att läsa vad jag fick av kära Anna idag.

Kram från ensomärledigimidsommarhurra

Av Anita - 12 juni 2011 23:37

Hej vännerna!
Jag tror faktiskt att det blir en bloggpaus på en vecka eller två.
Hoppas ni alla har det gott och njuter av sommaren som den är.
Kram från ensomhaftenunderbarsöndag

Av Anita - 10 juni 2011 22:15

Hej vännerna!
Jag köpte vykort och skickade till de par som varit med på mc resan. Med ett tack för en härlig tripp tillsammans. På kortet finns karta över Gotland om någon av dem vill se var vi körde. Bara att konstatera att vi sett det mesta av ön.

I lördags hade vi "fri aktivitet". Några av vännerna hyrde cykel och begav sej till Lummelunda grottorna och Kappelshamn, några strövade i Visby och Peter och jag tog en mc tur till Primör Premiär marknaden, Tofta och Klintehamn. Vi var även i Kneippbyn.

Alla 8 motorcyklar körde till Fårösund och över till Fårö. En dag körde vi till Ljugarn för en härlig fika i lilla hamnen och vidare ner till Hoburgen. Där letade vi efter Hoburgagubben och ingen vet säkert vilken rauk det var. :o) Tillbaka till Visby kördes på den västra sidan. Vi hade en bra vägledare först i mc kortegen, som alltid visste var vi skulle köra. Kanonbra.

På kortet stämplade jag den nya fina mc stämpeln. Den är ju nästan identisk med vår motorcykel. En har tackat för kortet, jag hoppas att de andra har kommit fram till brevlådorna.

Hoppas att ni alla får en härlig helg. Jag ska jobba men har semester nästa vecka så det är helt okej.

Kram från ensomtyckerattregnandetskataslut

Av Anita - 9 juni 2011 23:22

Hej vännerna!
På Gotland var det fullt med synintryck och upplevelser. När Peter och jag strövade innanför ringmurarna såg vi den här skylten.
   Hm, vi frågade oss vad den betyder. Någon som vet?

På murväggarna växte blommor. Helt otroligt vilken växtkraft.

Här är en bild på utsidan av ringmuren. Den är helt klart Visbys pärla.

Har man inga fönsterlådor kan man göra såhär fint med penséer.

Asfaltsblommor? Läckert är det, tycker jag.

Den här entrén gillade jag. Så mysig.

Undrar vad som döjer sej bakom denna vackra dörr?

Inne i detta lilla hus skulle Peter få vika sej på mitten. c",)

Vem kan motstå detta? Vi kunde, för det var väldans dyrt att äta crepes där.

Idag gick Ami och jag till hamnen och åt glass. Efter en stund brakade världens oväder igång. Blixt, åska och ösregn. Vi sprang till båten och sökte skydd. Inte kunde vi gå hem i det otäcka blöta. Nej, vi vilade middag där. Och ringde till Peter så han fick komma och hämta oss när han körde hem från jobbet. Tack och lov att jag tog med mobilen. c",) Regnet behövs, men nu vill jag snart ha sol igen.

Kram från ensomtrorviblir10mcpånästaårslillsemester

Av Anita - 7 juni 2011 23:45

Hej vännerna!
Mmm, i eftermiddag ringde Peter och berättade att han fått köpa röding av en fiskare. Efter jobbet var jag och handlade färskpotatis, grön sparris och ingr till kall romsås. Ikväll har vi ätit en underbar tillagad röding. Vilken fest! På en vanlig sketen tisdag som katten Findus säger. :o)

Kram från ensomskaröntganjurarnaimorgon

Av Anita - 6 juni 2011 23:30

Hej vännerna!
Hemma igen efter en underbar långhelg på Gotland. Allt har varit perfekt. Att vädret skulle bli så underbart hade vi knappt vågat hoppas på. Boendet passade oss så bra. Det verkade som om det bara var vi som bodde i lägenheterna. Vi hade en takterass där alla 16 fick plats. Vad bra och vad glada vi var för den. Motorcyklarna fick stå på innegården, skyddade från folk och fä.

En motorcykel fattas för den fick bo på ett annat ställe. Ca 200 meter från vårt hotell fick motorcykelns ägarpar också bo. Helt okej.

Takterassen till vänster. Peter och jag bodde i en vindsvåning, Längst upp där fönsterkupan är. Himla mysigt. Och ostört läge från restaurangen som låg uppe på gatan.

Vi körde upp till Fårö i fredags. Underbara vägar och fina ställen att se. Alla mulliga och bulliga får som jag vill in i hagen och klappa. :o) Åt på ett ställe där kocken tog 2 timmar på sej att få maten färdig till oss. Den var värd att vänta på för vi var alla helnöjda med allt gott vi fick äta. Inte lätt för köket, när 16 personer kom och ville ha mat. Klart det tog tid då. Vi har sett mycket av Gotland. Ändå upp i norr och längst ner i söder. Det berättar jag inte om nu. Kanske i ett annat blogginlägg.

Såhär kunde det se ut när vi parkerade för ett stopp. Jag i mitten. Här har vi stannat till vid Roma Klostergård. Det var förresten en lååång ljuvlig allé dit.

Träden bildade ett tak av löv. Fantastiskt vackert.

Jag kan berätta att vi ätit gudagod mat varenda dag. Innanför ringmurarna var så idylliskt att vi blev alldeles saliga. Och där åt vi på olika restauranger som alla hade god mat.

Nej, nu orkar jag inte berätta mer. Sängen lockar.
Kram från ensomkommersvävapålyckomolnlängepgadennaresa

Av Anita - 1 juni 2011 21:05

Hejsan vännerna!

Mumma, vilket underbart väder vi har. Och det bästa är att det ska hålla i sej över helgen. Då är många lediga långhelg kan jag tro. Härligt.

Snart ska jag krypa ner i sängen brevid Peter som redan ligger där. c",) Men varför då undrar du. Vi ska stiga upp kl 04.30 Tidigare än tuppen vaknar säkert. Kl 05.15 åker vi från Gränna och möter upp våra mc kompisar och sen drar vi vidare till Oskarshamn. Därifrån går båten till Gotland. På den ön ska vi stanna tills på måndag då det är dags för hemresa. Jabba, vad kul det ska bli.

Jag har köpt en ny Buff helgen till ära.

Lite kul och knasig. Ser du det blåa fåret? Så ska det va. Hi hi.

(klicka på bilden så blir den större)

Hoppas ni alla får en underbar helg.
Stor kram från ensompackatomfleraggr:o)

Välkommen

Nätbutiker/Butiker

Hemsida

Stickat och Virkat

Milda Matilda, hon är min!

Lyckan var stor när Matilda flyttade hit för precis ett år sedan. Små blåbär på skorna och blå-vit polkagris. I en klänning som är sötare än söt. Numera har hon ett hårband med ett litet blåbär på. Ljuvlig är hon och väldigt rar. c",)

Gränna och Visingsö

MC utflykter och annat

Böcker

Prästbackas Amica de Voltrona

9 veckor och sötast i stan.

Ami är född 10-02-03.
Vi hämtade henne när hon var  drygt 8 veckor. Underbara lilla valp som kissade hela tiden. Ami har fyllt 3 år och hon förgyller alla dagar hos oss. Vi är så glada att hon är med oss nu. c",

(Ami har en blogg om du vill läsa mer om henne. Länk nedan)